Zen moment

Ervaar zelf de vele voordelen van Nidra

Voordelen

Ben je (nog) niet zo bekend met Yoga Nidra, maar wil ontdekken wat het voor je kan doen? Ontdek hieronder meer over de vele voordelen!

Nidra kent ontzettend veel voordelen. Het verbetert je mentale, fysieke en emotionele gezondheid, het zorgt voor balans in jouw (overprikkelde) zenuwstelsel én het laat je thuiskomen bij jezelf. Daarnaast veranderen je relaties, want als je ontspanning, rust & compassie voelt van binnen, dan ben je geduldiger, reageer je kalmer en kom je minder snel in een conflict terecht.

Zen moment

Nidra en je lichaam

Je lichaam is de plek waar je leeft. En het geeft signalen af die aangeven dat het niet goed gaat of dat je het rustiger aan mag doen. Het is soms lastig om deze signalen te herkennen en er naar te luisteren. Als je de signalen niet herkent of negeert, dan gaat je lichaam vanzelf sterkere signalen afgeven zoals slapeloosheid, lichamelijk ongemak en zelfs ziekte.

Nidra is een effectieve manier om wél af te remmen en het rustiger aan te gaan doen, zodat je lichaam de rust krijgt die het nodig heeft. 

  • Het vermindert stress en verbetert stressbeheersing en diepe slaap
  • Het versterkt het immuunsysteem, vermindert ontstekingen en vult energie aan
  • Het is helpend bij symptoomverlichting van kanker, astma, diabetes en migraine, wanneer het wordt gebruikt met conventionele medische zorg

Nidra en herstel bij burnout

Uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burnout (NCPSB) blijkt dat Nederland vier miljoen verborgen bunr-outs telt (gepubliceerd in het AD).

Een burn-out is onlosmakelijk verbonden met stress en staat voor het gevoel ‘opgebrand’ te zijn. Bij een burn-out ga je, vaak jarenlang, over je eigen grenzen heen en geef je jezelf niet de rust en ontspanning die je nodig hebt. Yoga Nidra helpt je sensitiviteit voor je lichaam te ontwikkelen, zodat je leert om de signalen van je lichaam weer te voelen. 

  • Geef je lichaam en geest de rust die het verdient
  • Leer je lichaam en de signalen weer te voelen
  • Verander de overtuigingen, waardoor je telkens over je eigen grenzen heengaat
Zen moment
Yoga Nidra en emoties

Nidra en emoties

Tijdens een Yoga Nidra sessie reis je af naar de diepere lagen van jezelf, die allemaal met elkaar verbonden zijn. In die lagen kunnen diepgewortelde emotionele spanningen opgeslapen liggen. Door met je volledige bewustzijn, van een afstandje, naar je emoties te kijken (in plaats van ze te worden) kan je deze emotionele spanningen loslaten en blokkades opheffen.

  • Leer emoties te verwelkomen, in plaats van ze te negeren of er helemaal in op te gaan
  • Voel je rustig, kalm en ontspannen, ook in hectische periodes
  • Ervaar een opgewekt, blij en licht gevoel

Nidra en je brein

Yoga Nidra heeft een gunstige invloed op je mentale gezondheid, omdat de drukke (over)actieve geest tot rust gebracht wordt. De geest kan ontspannen en daardoor ontstaat er kalmte & helderheid. Negatief denken. angst en depressieklachten verminderen. 

  • Stimuleert creativiteit, ideeën en het denken in oplossingen
  • Verbeterde focus, concentratie en helderheid
  • Mindset verandering, omdat het een positieve invloed heeft op het aanleren van positieve overtuigingen
Yoga Nidra en je brein
Yoga Nidra en zelfliefde

Nidra en zelfliefde

Zelfliefde zie ik als basis, als het fundament waarop je je leven bouwt. Wanneer je écht van jezelf houdt, dan vind je bevestiging, liefde, troost, goedkeuring en steun (dat je meestal buiten jezelf zoekt) in jezelf. Dat maakt dat je stevig staat en dat je je vrij, onafhankelijk en gelukkig voelt. 

  • Ervaar dát deel van jou dat liefde is en kom thuis bij jezelf
  • Haal het beste uit jezelf naar boven en benut je krachtige potentieel
  • Voel je verbonden, compleet en gesteund
Lees hier meer over  (wetenschappelijk) onderzoek en Yoga Nidra.

Kortom, Nidra werkt effectief bij

Yoga Nidra kan op verschillende niveaus beoefend worden, maar allemaal hebben ze het potentieel in zich om jou te ondersteunen in jouw persoonlijke groei.

Scroll naar boven